Woord van de Dag: breinverstoring
Het is niet gemakkelijk aandacht te krijgen van mensen die gewend zijn aan een overdaad aan reclame in hun dagelijks leven. Hoe wek je toch hun interesse voor je product? De Gelderlander schrijft vandaag over hoe een ontwerpbureau dat aanpakt: met breinverstoringen.
Ben je weleens in Cuba geweest? Commerciële boodschappen zie je daar eigenlijk niet. Hier in het westen worden we ermee overspoeld. Gek eigenlijk. Ons brein reageert er nauwelijks nog op. Wil je de aandacht trekken, dan moet je een nieuwe ‘breinverstoring’ creëren. Een zorgvuldig geëtaleerd paar schoenen loop je zo voorbij, maar wat als het lijkt alsof ze in brand vliegen op het moment dat je langsloopt?
Breinverstoring lijkt een doodgewoon woord, maar maakt in feite vandaag zijn debuut in een Nederlandstalige krant. Mogelijk is het geïnspireerd op de Engelse term brain disturbance, die echter meestal als een medische vakterm fungeert en dan vertaald wordt als hersenstoornis.
Met breinverstoring wordt in feite het desautomatiseren van de waarneming bedoeld, waardoor de hersenen geprikkeld worden en de waarnemer alert gemaakt wordt op de oorzaak van die prikkeling, namelijk de advertentie of reclame. In feite lijkt breinverstoring op hetzelfde neer te komen als hersenprikkeling, met dien verstande dat een hersenprikkeling onbedoeld kan zijn, terwijl een breinverstoring doelbewust wordt veroorzaakt.
Definitie
breinverstoring (de, -en) doelbewuste prikkeling van de hersenen om de waarnemer te stimuleren aandacht te schenken aan iets in zijn omgeving
Ton den Boon, hoofdredacteur Dikke Van Dale
Het Woord van de Dag (#WVDD) wordt mede mogelijk gemaakt door Taalbank.nl. Dit artikel is ook te vinden op de website van Taalbank.nl.